Kas me oleme kaameli tõttu lämbumas? Enne vastuse leidmist soovin, et Jeesus poleks nimetanud meid silmakirjatsejateks. Muidugi pole mul midagi selle vastu, kui ta nimetab nii varisere − nad on selle ära teeninud. Aga sina ja mina? Mida veel! See pole kahtlemata kompliment. Kuigi väikesed kreeka poisid ootasid, et saaksid ükskord suureks kasvades silmakirjatsejaks − kreekakeelne sõna selle kohta tähendab tegelikult näitlejat (kes vahetas näidendi ajal maske, olles nii kahe- või isegi neljanäoline) –, ei taha tänapäeval keegi, et teda kahepalgeliseks nimetatakse. Mis kutsus esile Õpetaja niisuguse pahandamise?

„Te jätate kõrvale kaalukama osa Seadusest, õigluse ja halastuse ja ustavuse.” Kas taipasid? Jeesus näitab siin selgelt Jumala ilmutatud tahte kogumiku väärtuste ja tõdede hierarhia olemasolu. Kaks neist väärtustest on horisontaalse fookusega – teiste kohtlemine õiglaselt (õiglus) ja kaastundlikult (halastus). Ja kolmas on vertikaalne – Jumala usaldamine (või nagu Luuka paralleelses aruandes, Jumala armastamine – Lk 11:42). Kuid pane tähele, et Jeesus toob välja, et Seaduse kolmest kaalukamast osast kahe puhul on tegemist inimestevaheliste suhetega. Kas Jeesus on mingil moel Seaduse ja Prohvetitega vastuolus? Vaevalt küll. Tegelikult on Ta võtnud suursuguse Vana Testamendi avalduse tõelise religiooni kohta ja kastnud selle Kolgata kogukonna ellu. „Tema on andnud sulle teada, inimene, mis on hea. Ja mida nõuab Issand sinult muud, kui et sa teeksid, mis on õige, armastaksid headust ja käiksid alandlikult koos oma Jumalaga?” (Mi 6:8) Õiglus, halastus ja ustavus.

Kuidas sa lämbud kaameli tõttu? Vaata varisere, kelle poole Jeesus pöördus. Kõige väiksem 3. Moosese 11. peatüki toitumiseeskirjades mainitud ebapuhas olend on sääsk ja kõige suurem – kaamel. Jeesuse salvav liialdus põhines variseride toimingul – nad kurnasid joogid läbi õhukese linase riide, et vältida ebapuhaste putukate allaneelamist. Kuid Jeesus ütles, et kogu selle aja neelavad nad karvaseid, suurte mokkade ja küürus seljaga kaameleid, kes on tassis peidus. Kas ei tee meie sedasama? Muudame tühised asjad tähtsaks ja tähtsad tühiseks. Anname kümnist pennide arvestuses, kuid eirame oma kaasinimesi. Armastame tõde, kuid ei ela tõde läbi. Kes saaks päästa valitud meie kahepalgelisest, kaameleid neelavast armastuseta olekust kui mitte Jeesus!