Ära ütle: „Nõnda nagu tema tegi minule, nõnda teen mina temale, ma tasun mehele ta tegu mööda!“ Õp 24:29

Alati on ohtlik välja valida mõni salm siit või sealt ja öelda, et see on see, mida Piibel selle teema kohta õpetab. Oluline on saada terviklik pilt.

Eile vaatasime mõningaid salme, milles õpetati lex talionist ehk „silm silma vastu…“ Nägime, et see, mis esmapilgul näib olevat väga karm seadus, oli tegelikult halastav seadus selles mõttes, et see piirab kättemaksu ulatust.

Kuid Jumala armuline ideaal on Vanas Testamendis sellest palju laiem. See võis olla kättemaksu seaduslik piir, kuid Jumala tõeline ideaal oma rahva jaoks oli arm. Seega, nagu näeme tänases piiblitekstis, soovitatakse mitte kätte maksta selle eest, mida nad meile on teinud, ega samaga tasuda lex talionise järgi. 3. Moosese 19:18 loeme: „Ära tasu kätte ja ära pea viha oma rahva laste vastu, vaid armasta oma ligimest nagu iseennast!“ Ja veel: „Kui su vihamehel on nälg, anna temale leiba süüa, ja kui tal on janu, anna temale vett juua.“ (Õp 25:21)

Nii et isegi Vanas Testamendis oli Jumala ideaal nii oma rahva kui üksikisiku jaoks pigem halastus kui range õiglus. Arm on mõlema Testamendi tunnuseks. Jumal annab armu meile ja meie ülesanne on seda edasi anda.

Jumala rahvale on tekitanud kujuteldamatut kahju need, kes koguvad Piiblist (või Ellen White’i kirjutistest) kõige tugevamaid väiteid ja suruvad need kõigile peale ilma kontekstuaalseid või tasakaalustavaid tegureid arvesse võtmata.

Ellen White hoiatab nende eest, kes „valivad tunnistustest välja tugevaimad väljendused“ ja hoolimata kontekstist „kohaldavad need jõuliselt iga juhtumi puhul“. „Ärgu keegi korjaku minu tunnistustest üksikisikutele ja peredele antud sõnumitest välja kõige karmimaid avaldusi, et neid peale suruda, sellepärast et nad tahavad kasutada piitsa ja midagi tagant kihutada.“ (Valitud kuulutused, 3. kd, 285–287).

See nõuanne sobib hästi ka Piibli kasutamiseks. Hangi kõik faktid teema kohta.